AA
A
zapisz się do newslettera: 

Raport z monitoringu protestów wyborczych

Akt wyborczy jako podstawa demokracji powinien być poddany kontroli niezależnego organu. Kontrola ta powinna obejmować zarówno tryb i sposób organizacji wyborów, jak również proces ustalania ich wyników. Przyjmuje się, że „możliwość kwestionowania wyników wyborów nie jest skutkiem słabego systemu politycznego, lecz dowodem jego siły, witalności i otwartości”  (Rekomendacje OBWE).

Wybory samorządowe w 2018 r. jak również wybory do Parlamentu Europejskiego w maju 2019 r. odbywały się w szczególnej atmosferze. Ich organizacja była poprzedzona nowelizacją Kodeksu wyborczego z początku 2018 r., która zmieniła m.in. tryb organizacji wyborów. Po drugie, protesty wyborcze były rozpatrywane przez sądy powszechne i Sąd Najwyższy, w których w 2017 i 2018 r. wprowadzono szereg zmian zarówno dotyczących organizacji pracy, struktury (w przypadku Sądu Najwyższego) jak i powoływania nowego kierownictwa, czy samych sędziów, co w efekcie doprowadziło do rozszerzenia politycznego wpływu na działalność sądów.

Z tych względów Helsińska Fundacja Praw Człowieka zdecydowała się na przeprowadzenie pilotażowego projektu dotyczącego monitoringu postępowania z zakresu protestów wyborczych. Projekt Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka stanowi uzupełnienie inicjatyw innych organizacji pozarządowych, które monitorowały przebieg i rzetelność wyborów samorządowych w 2018 r. (m.in. raporty Fundacji Batorego  i Fundacji Odpowiedzialna Polityka ). Wyniki monitoringu (zarówno organizacji samych wyborów, jak i postępowań tuż po nich) dają kompleksowy obraz organizacji ostatnich wyborów.

 

Raport przeczytasz tutaj.


Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej jak je wyłączyć.