AA
A
zapisz się do newslettera: 

Orzeczenie w sprawie Remuszko przeciwko Polsce

Dziennikarz Stanisław Remuszko w 1999 r. opublikował książkę „Gazeta Wyborcza. Początki i okolice” (kolejne wydanie w 2003 r.) na temat historii powstania jednego z najbardziej znanych polskich dzienników, jego dziennikarzy i spraw finansowych jego wydawcy. Autor zwrócił się do siedmiu gazet codziennych i tygodników o opublikowanie identycznych płatnych reklam książki. Wszystkie gazety („Nasz Dziennik”, „Wprost”, „Metropol”, „Newsweek”, „Polityka” i „Rzeczpospolita”) odmówiły ich opublikowania. Stanisław Remuszko wszczął m.in. postępowanie przeciwko wydawcy dziennika „Rzeczpospolita”, które przegrał. W tej sprawie sądy krajowe uznały, że wydawca ma prawo odmówić publikacji reklamy, którą uzna za niezgodna ze swoją linią programową.

W skardze do Trybunału Stanisław Remuszko zarzucił, że odmowa opublikowania płatnej reklamy przez gazetę “Rzeczpospolita”, utrzymana następnie w mocy przez sądy, naruszyła jego prawo do wolności wypowiedzi chronione w art.10 Konwencji.

ETPCz jednogłośnie stwierdził jednak, że nie doszło w tej sprawie do naruszenia gwarancji wolności słowa. Helsińska Fundacja Praw Człowieka przedstawiła Trybunałowi w tej sprawie opinię przyjaciela sądu.


Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej jak je wyłączyć.