AA
A
zapisz się do newslettera: 

Przewoźnik wprowadza zmiany zasad przewozu osób z niepełnosprawnościami

Zmiana zasad przewozu wózków oraz szkolenia dla pracowników firmy z zakresu obsługi osób z niepełnosprawnością – takie zmiany wprowadziła firma przewozowa, która w wakacje uniemożliwiła skorzystanie ze swoich usług pasażerce poruszającej się na wózku. HFPC po incydencie zwróciła się do przewoźnika w sprawie podjęcia działań, które pozwolą wyeliminować podobne sytuacje w przyszłości.

Przejazd w wózku w autobusie nie jest możliwy

Pani Anna* porusza się na wózku i nie może być przenoszona na miejsce siedzące dla pasażera. Dotychczas bez problemu korzystała z usług jednej z firm przewozowych. Zajmowała wówczas miejsce w pojeździe w wózku. W 2018 r. zmienił się właściciel i nazwa firmy. W kwietniu 2018 r. Pani Anna chciała skorzystać z przejazdu autokarem, lecz została poinformowana przez kierowcę, że przejazd w wózku w pojeździe nie będzie w przyszłości możliwy, ale  tym razem została wpuszczona na pokład w drodze wyjątku. Miało to wynikać ze zmiany spółki obsługującej połączenia autobusowe i nowych wewnętrznych regulacji dotyczących przewozu pasażerów. Jednocześnie zdaniem klientki nowa firma korzysta z tej samej floty pojazdów co poprzedni przewoźnik.

W sierpniu 2018 r., pomimo telefonicznego zapewnienia o możliwości podróżowania w wózku w autobusie, kierowca odmówił wpuszczenia Pani Anny do pojazdu.

Interwencja HFPC

Firma przewozowa zaproponowała pasażerce rekompensatę związaną z trudnościami, których doświadczyła, jednak zdaniem Fundacji przewoźnik powinien rozważyć wprowadzenie zmian, które pozwolą wykluczyć możliwość powtórzenia się takich sytuacji w przyszłości. HFPC zwróciła się w tej sprawie do firmy.

Zdaniem Fundacji sytuacja, w której osobie poruszającej się na wózku odmawia się przewozu, może być uznana za przejaw dyskryminacji, sprzeczny z standardami wynikającymi m.in. z Konwencji o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami. Jednym z jej głównych założeń jest zakaz jakiejkolwiek dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność. Obejmuje to wszelkie przejawy dyskryminacji, w tym odmowę racjonalnego usprawnienia. Osoba z niepełnosprawnością, aby móc w pełni korzystać ze wszystkich praw i wolności, ma prawo do korzystania z racjonalnego usprawnienia, jakim może być na przykład możliwość poruszania się na wózku, w tym podróżowania w nim.

Przewoźnik wprowadza zmiany

Z odpowiedzi, którą uzyskała Fundacja wynika, że przewoźnik podjął działania zmierzające do poprawy jakości obsługi osób z niepełnosprawnościami. W tym celu firma podjęła m.in. współpracę z organizacją skupiającą się na poprawie dostępności przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.

Wprowadzone zostały również korekty do regulaminu przewozu pasażerów, które mają doprecyzować zasady dotyczące przewozu osób na wózkach wewnątrz pojazdów. Ponadto firma zorganizowała szkolenia z zakresu obsługi pasażerów z niepełnosprawnościami dla swoich pracowników, a kierowcy i pracownicy biura obsługi klienta mają otrzymać nowe wytyczne i materiały szkoleniowe dotyczące tej tematyki.

Pismo HFPC można znaleźć tutaj.

Odpowiedź przewoźnika można znaleźć tutaj.

*imię zmienione


Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej jak je wyłączyć.